Úspory představenstva (2020)
V minulosti na členské schůzi Vám představenstvo předložilo v písemné podobě materiál s názvem „Provozní úspory představenstva BD Podlesí“. Dovolím si připomenout některá stěžejní fakta.
1. Úspora z vyúčtování výnosů a nákladů.
Správa domů Zlín s.r.o. (městská organizace, která nám do roku 2005 dělala správu) ještě v roce 2005 poslala městu z titulu nesprávně započtených nákladů částku 357.905,- Kč za rok 2004. Navíc bylo městu Správou domů Zlín s.r.o. posláno i celé nájemné z bytů zvláštního určení ve výši 181.000,-Kč.
V dalších letech jsme tomuto zabránili a přes všechny obtíže se nám díky nedávno podepsaným smlouvám podařilo naši úsporu obhájit.
Úspora cca 500.000,-Kč ročně. Za dvacet let je to cca 10.000.000,- Kč!
2. Úspora z vyúčtování služeb
Představenstvo v roce 2005 rozhodlo, že všechny služby, mimo dodávku tepla a studené vody, budou hrazeny z nájemného. Do té doby jsme služby (elektřina společných prostor, STA, výtahy, úklid atd.) platili navíc nad rámec nájemného.
V dalších letech jsme tomuto zabránili a přes všechny obtíže se nám díky nedávno podepsaným smlouvám podařilo naši úsporu obhájit.
Úspora cca 400.000,-Kč ročně. Za dvacet let je to cca 8.000.000,- Kč!
3. Úspora na nájemném
Je zřejmé, pokud bychom pokračovali v trendu roku 2005, kdy jsme městu odevzdali z nájemného 539.000,- Kč, že bychom brzy přišli o všechny finanční prostředky a byli bychom donuceni zvýšit nájemné.
V tom případě by ovšem nastal zajímavý paradox! Čím více bychom zvyšovali nájemné, tím bychom zároveň více finančních prostředků odváděli městu (51%)! Pro prosté zachování rovnovážné bilance finančních toků by bylo potřebné zvýšit nájemné, pokud si dobře pamatuji, asi 2,5x. TJ. cca na 20 Kč/m2, ročně (místo cca 880.000,- Kč) bychom zaplatili cca 2.200.00,- Kč. Platili bychom tedy cca 1,5 x 880.000 korun navíc a z toho by odešlo 51% městu.
Úspora cca 670.000,-Kč ročně. Za dvacet let je to cca 13.400.000,- Kč!
Rozumím tomu, že ne každý je schopen pochopit všechny ekonomické souvislosti, a proto jsem se snažil výše uvedené argumenty co nejvíce zjednodušit.
Zaznamenal jsem snahu skrze hloupé, a hlavně anonymní letáky v domech, znevěrohodnit naše, v poskytnutých materiálech, tvrzení. Jsem kdykoliv připraven naše tvrzení prokázat a pokud budete mít k věci dotazy, na každý odpovím.
Ale existuje jednoduchá kontrola obou prvních bodů. Jsou to žaloby města (dnes jsou již tyto spory díky podpisu smluv o vyrovnání a o správě společné věci ukončeny), které byly podány u Okresního soudu ve Zlíně.
V roce 2018 podalo město žalobu na družstvo a dožadovalo se částky 483.095,-Kč ročně za období let 2014 až 2016. To plně koresponduje s údajem v bodu 1.
V téže žalobě se poukazuje na to, že služby jsme neměli právo hradit z nájemného. Jen elektřina, úklid a náklady domovníka činí podle těchto výpočtů 408.173,-Kč ročně. Opět plně v souladu s údaji, které jsme členské schůzi poskytli již v roce 2017 a najdete je zde v bodě 2.
Celkové úspory tak v celkovém součtu převyšují 30 mil. korun.
Je potřeba si uvědomit, že díky všem opatřením, která představenstvo v čase provedlo a přes mnohé protivenství, zpochybňování, pomlouvání a házení klacků pod nohy tato opatření představenstvo také obhájilo, že se jedná o obrovský úspěch.
Věřím, že se tak otevřou oči všem členům družstva, tedy i těm, kteří z nejrůznějších důvodů představenstvu nevěřili.